Fri frakt over 199,-
Klikk og hent
Rask levering
Våre aller beste søvntips

Våre 9 beste søvntips

Er du ung og har så mye å gjøre at veien til drømmeland er lang og kronglete? Du er ikke alene med å slite med søvnen. Her er våre beste tips for bedre søvn og søvnkvalitet.

Søvn er naturens egen medisin
Siren Gabrail Demloj er helserådgiver i Life Foodstore på Grünerløkka. Hun vet godt hvor viktig søvn er for kroppen, og møter daglig kunder som ønsker hjelp til å sove mer og bedre.


Søvn er ekstremt viktig for oss. Når vi sover, restituerer kroppen vår. Søvn blir faktisk plassert på lik linje med å spise sunt og være i aktivitet. Fordelene ved søvn er mange, først og fremst at man merkbart føler seg opplagt og mer våken gjennom dagen. I tillegg ser man at de som sover gjennomsnittlig minst åtte timer hver natt, ofte føler seg bedre og har mer energi, noe som igjen gjør dem mer produktive og gir bedre konsentrasjon. God søvn gir oss muligheten til å prosessere, og være mer effektive, forteller hun.

En jungel av søvntips
Søvntipset om å telle sauer har fått godt selskap, og det er en jungel av mer eller mindre gode tips der ute. Her er Siren Gabrail Demlojs aller beste tips.


1. Gode rutiner: Prøv å få en god soverutine hvor du legger deg til ca. samme tid hver kveld, og prøv å få minst 8 timer søvn hver natt.


2. Bort fra skjermen på kvelden: Legg vekk elektronikk (mobil/data/TV) minst 1 time før leggetid, og sett gjerne telefonen på "ikke forstyrr" eller "flymodus" gjennom natten. Blålys fra elektronikk lurer kroppen til å tenke at det fortsatt er dag, og reduserer effekten av det naturlige søvnhormonet melatonin.


3. Sulten, mett eller høy på kaffe? Tenk over hva du spiser og drikker før du legger deg. Ikke legg deg på tom - eller altfor full - mage, og vær forsiktig med koffein for nærme leggetid.


4. Mosjon er bra! Vær i bevegelse hver dag. Aktivitet og trening gjør faktisk at vi sover bedre om natten.


5. Skap et «sovevennlig» miljø. Mange tenker ikke over at soverommet kan ha en effekt på søvnkvaliteten. Tenk over om det er mye støy, lys eller andre faktorer rundt deg.


6. Ro ned: Prøv å roe ned før du skal legge deg, og ikke legg deg stresset. Mange mennesker har rutiner før de skal legge seg, som for eksempel å lese, meditere eller ta en varm dusj.


7. Start dagen uten skjerm: Ikke bruk telefonen de første timene på morgenen. De fleste av oss bruker telefonen til alarm på morgenen, men la det være med det. Ikke begynn å scrolle og se på nyheter. Det gjør oss daffe på morgenen og enda vanskeligere for kroppen å komme seg opp. Vi er naturlig mest kreative på morgenen, så bruk tiden til deg selv.


8. Invester i en god madrass og pute: Flere studier har vist at kvaliteten på sengen kan ha effekt på søvnkvaliteten. Jeg anbefaler Tempur-puter til kunder som ønsker støtte til hode, nakke og skuldre.


9. Finn en app: Det finnes en del gode sove-apper der du kan høre på beroligende musikk, lyder eller stemmer som hjelper deg å sovne. Headspace er en god app!


Hjelp, råd og gode produkter:

Har du søvnproblemer? Vi gir deg gjerne råd og tips, og hjelper deg med gode vaner som kan få stress og søvn i balanse. Velkommen til din Life-butikk eller life.no.


* Kosttilskudd erstatter ikke et variert kosthold. Det er viktig med et balansert kosthold og en sunn livsstil.

– Vi har mange gode produkter i butikken, alt fra beroligende teer til kosttilskudd med urter og andre virkestoffer. En god sove-te er alltid greit å ha i skapet, og min favoritt er Pukka Night Time. Melatonintilskudd har også vært revolusjonerende hos mange av mine kunder, og kan bidra til raskere innsovning, sier Siren Gabrail Demloj som er helserådgiver i Life Foodstore på Grünerløkka.

Siren