Fri frakt over 199,-
Rask levering
6 grunner til å spise D-vitamin

6 grunner til å spise D-vitamin

Hvorfor er solskinnsvitaminet så viktig for oss? Her er seks påviste virkninger som D-vitamin har på kroppen vår.

Vi går mot mørkere tider. Jo mindre sollys vi får på kroppen, desto viktigere er det å tilføre D-vitamin gjennom det vi spiser, via tilskudd eller andre næringsmidler.
EUs forskningsråd har erklært de seks hovedfunksjonene som D-vitamin har for kropp og helse:


1. D-vitamin bidrar til at immunsystemets opprettholder sin normale funksjon

2. D-vitamin bidrar til å opprettholde en normal beinbygning

3. D-vitamin bidrar til å opprettholde en normal muskelfunksjon

4. D-vitamin bidrar til å opprettholde friske tenner

5. D-vitamin bidrar til å opprettholde normale kalsiumnivåer i blodet

6. D-vitamin har en rolle i celledelingsprosessen

Mange i Norden mangler D-vitamin

Den daglige anbefalingen ligger på 10-20 mikrogram D-vitamin. I Norge får vi i snitt i oss gjennom ordinær mat ca. 6,7* mikrogram/dag for menn og 4,9* mikrogram/dag for kvinner. Det er langt under hva forskning viser at vi egentlig trenger. Anbefalt daglig inntak i mange land ligger på 400–800 IE (internasjonale enheter, tilsvarer 10–20 mikrogram).

*Kilde: Kostholdsundersøkelsen Norkost3