Fri frakt over 199,-
Klikk og hent
Rask levering
Søvn er det nye statussymbolet

Søvn er det nye statussymbolet

Søvn er det nye statussymbolet

Luksus er gjerne noe vi forbinder med dyre biler og klær fra de store motehusene, men er det noe det moderne mennesket lengter etter, så er det tid. Tid til å være med familie, tid til å dyrke seg selv, tid til å sove. Det vi opplever knapphet på, blir jo gjerne et gode og en luksus.


Ambisjoner, kreativitet og suksess
Den sveitsiske forskningsrapporten «The future of sleeping» hevder at søvn kommer til å bli det nye høystatussymbolet innenfor toppledersjiktet. Nok søvn vil bli synonymt med ambisjoner, kreativitet og suksess, mens de tidligere fire timene med nattesøvn, vil bli sett på som en machomyte, ifølge rapporten. Istedenfor å skryte av at man har sovet fire timer, er det altså status å fortelle at man sover det dobbelte. Siren Gabrail Demloj er helserådgiver i Life Foodstore på Grünerløkka og hun kan bekrefte at søvn er et hett samtaletema om dagen.


– Det merkes absolutt at temaet søvn er viktig for mange for tiden. Både i jobbsammenheng og på den personlige fronten, merker jeg at de rundt meg ønsker å prioritere søvn fremfor andre ting. Jeg ser at flere velger å droppe for eksempel det ene sosiale arrangementet for å prioritere mer søvn. Det gjør meg lykkelig, for søvn kan være viktig for at vi skal fungere ellers i hverdagen, sier hun.


Siren tror dette fokuset kan være en følge av pandemien, hvor flere har blitt oppmerksom på sin egen helse, og ønsker å ta vare på seg selv i form av kropp, sjel og sinn.


– I et samfunn som går på høygir, ser jeg at flere som besøker oss ønsker å dykke dypere i seg selv og sette av tid til å roe ned i en hektisk hverdag. Jeg ser også en bølge på sosiale medier hvor mange legger seg tidligere for å stå opp tidligere, og være mer effektive – det er gledelig. 

Møtte veggen
En av dem som virkelig har satt søvn på trendkartet er Arianne Huffington. Huffington er grunnlegger og sjefredaktør av megasuksessen The Huffington Post. For noen år siden ga hun ut boka «The sleep revolution», eller «Søvnrevolusjonen» som den heter på norsk. Hun levde et svært hektisk og krevende liv både på jobb og på hjemmebane. For å få tid til alt, knep hun inn på søvnen. Natt etter natt sov hun bare tre til fire timer, og en dag kollapset hun. Hendelsen fikk henne til å fordype seg i søvnens verden. I boka skriver hun at søvnmangel er en av våre største kriser, og at for lite søvn har alvorlige konsekvenser for helsa, jobben, relasjoner, jobbprestasjoner og livsglede.


– For lite søvn over en lengre periode, fører til at det settes i gang stressprosesser i kroppen, og det kan gå utover humør, effektivitet og opplagthet. Enkelt forklart kan man si at for lite søvn kan gå utover livskvaliteten i en negativ retning, sier Siren. 

De fleste sover for lite og for dårlig
Selv om oppmerksomheten på den gode søvnen er stor, synes stadig flere nordmenn at de sover for lite og for dårlig. Selv om vi i snitt sover en tredjedel av livet vårt, så sover de fleste av oss altså altfor lite. To tredjedeler av alle voksne i industrialiserte land – inkludert Norge – sover mindre enn de anbefalte åtte timene per natt.

Det er mange årsaker til at folk sover for lite. Noen får ikke sove, noen våkner midt på natten og er lysvåkne og andre tar med seg jobben ut i de små timer – uansett hva årsaken er, blir søvnmangel resultatet.


Hva med oss som ikke sover? Hva kan vi gjøre?
– Når kunder kommer til meg og forteller at de sliter med søvnen, så ønsker jeg alltid å finne den underliggende årsaken til søvnproblematikken. Vi har mange gode produkter i butikken, alt fra beroligende teer til kosttilskudd. Men det er likevel viktig å finne ut hvilke faktorer som påvirker søvnkvaliteten. Er du stresset? Spiser du dårlig? Har du en vanskelig periode? Sitter du mye foran mobil/skjerm før leggetid? Hvordan er din hverdag og soverutiner? Når vi har funnet ut av det, er det enklere å komme med råd og produkter tilpasset kundene. Jeg anbefaler alltid å legge vekk telefonen før leggetid, sette av litt tid til egenpleie og roe ned på kveldene. Samme på morgenen, hvor man går på badet og har morgenrutiner før man leser seg gjennom nettaviser og sosiale medier. En god sove-te er alltid greit å ha i skapet, min favoritt er Pukka Night Time, sier Siren og forteller at melatonintilskudd er veldig populært.


– Melatonintilskudd har vært revolusjonerende hos mange av mine kunder.


Har du søvnproblemer? Vi gir deg gjerne råd og tips, og hjelper deg med gode vaner som kan få stress og søvn i balanse. Velkommen til din Life-butikk eller life.no.



Søvn er gratis medisin

Hvorfor alt dette maset om at vi må sove mer? Jo, fordi søvn har mange positive effekter. Ifølge søvnforskere vil nok søvn ha en helbredende, forebyggende og gjenoppbyggende virkning på mange områder. Det blir dessuten sagt at nok søvn kan føre til at vi:


-Holder humøret oppe

-Gjenoppbygger kroppens vev

-Styrker immunsystemet

-Lagrer opplysninger i hukommelsen

-Holder blodkarene i form

-Regulerer appetitten

"Jeg anbefaler alltid å legge vekk telefonen før leggetid, sette av litt tid til egenpleie og roe ned på kveldene, sier Siren Gabrail Demloj som er helserådgiver i Life Foodstore på Grünerløkka."





Kosttilskudd erstatter ikke et variert kosthold. Det er viktig med et balansert kosthold og en sunn livsstil. Kilder: “The future of sleeping – New markets in the always-on society” (GDI Gottlieb Duttweiler Institute), Forskning.no, NHI.