Myter og sannheter om solbeskyttelse

Sommersola er etterlengtet, men solas varmende stråler kan gjøre mer skade enn nytte hvis vi ikke nyter med måte. Her er ni myter om soling, og tips til hvordan du kan forberede og beskytte huden for å få den beste – og tryggeste – brunfargen.

Huden har en naturlig solbeskyttelse. SANT!

Er du lys, har huden din mindre beskyttende pigment. Jo mørkere hud, desto bedre er din naturlige beskyttelse. Men alle kan bli solbrent. Eksponer deg forsiktig for sola om våren, da utvikler du en viss beskyttelse, men beskyttelsen utgjør mindre enn SPF 6, så selv om du har fått farge, må du smøre deg med solkrem!


Det holder å smøre seg én gang om dagen. USANT!

Når du bader, soler deg og svetter, svekkes solbeskyttelsen raskt. Også «vannfast» solkrem holder bare i omtrent 40 minutter etter et bad. Påfør rikelig med solkrem hver tredje time, oftere hvis du bader eller svetter mye.


Du får ingen farge hvis du bruker solkrem eller klær. USANT!

Solas sterke UV-stråler går gjennom både solkrem og klær samt i overskyet vær. Derfor får du farge selv om du benytter effektiv solbeskyttelse. Mørke plagg beskytter litt bedre enn lyse, løse tykke plagg beskytter bedre enn tette. En tynn, hvit T-skjorte tilsvarer solfaktor på cirka 10.


Fjorårets solkrem virker ikke. SANT!

Solkremen holder i omtrent ett år når flasken er åpnet. Åpnet solkrem som har overvintret gir derfor ikke beskyttelsen den lover. Vær også oppmerksom på om farge, lukt eller konsistens har forandret seg, da kan kremen være gammel.


Du trenger ikke solbeskyttelse i skyggen. USANT!

Opp mot 90 prosent av solas UV-stråling trenger gjennom lette skyer, og solstrålene reflekteres via sand, vann og snø, så du kan også bli eksponert for sola på en overskyet dag. På en overskyet dag merker du heller ikke varmen, og kanskje oppholder du deg ute over lenger tid.


For mye soleksponering er hovedårsaken til hudkreft. SANT!

De fleste vet at solas stråler kan forårsake hudkreft. Likevel er det mange som ikke beskytter seg tilstrekkelig, og blir solbrent. Gjentatte solskader kan føre til at cellene i huden begynner å dele seg, eller vokse ukontrollert i noen av hudens lag. Husk å beskytte barn ekstra godt ettersom huden deres er ekstra følsom for solas stråler.


Med solkrem kan du være i sola så lenge du vil. USANT!

Solbeskyttelse gjør at du brenner deg mindre, men gjør ikke at du kan ligge en hel dag på stranda uten fare. En krem med SPF 15 beskytter mot 93,3 prosent av solas UVB-stråler, SPF 30 mot 97,6 prosent. Å doble solfaktoren gjør med andre ord liten forskjell. Bruk alltid høyeste grad av beskyttelse!


Når været er dårlig, blir du ikke solbrent. USANT!

En vanlig misforståelse er å droppe solbeskyttelse når det er kaldt og overskyet. Men det er vanskeligere for varmen å trenge gjennom skylaget enn UV-strålene, så beskytt deg selv om du ikke ser sola. La deg heller ikke lure av temperaturen! Du kan bli solbrent selv om det blåser og er kaldt.


Alle solkremer er like bra. USANT!

Forskjellen er stor mellom ulike type produkter. Det finnes fysiske solfilter som blir liggende på hudens overflate og gjør at skadelige UV-stråler reflekteres bort, og kjemiske filter som består av molekyler som tas opp av huden og beskytter mot UV-stråler. Sørg for at solkremen din beskytter mot både UVA- og UVB-stråling. UVA-stråler fremskynder hudens aldring, UVB-stråler kan føre til ujevn pigmentering.


Bruk rikelig med solkrem

For å oppnå god beskyttelse på hele kroppen trenger du drøyt en håndfull solkrem, cirka 20–40 ml. Legg gjerne på doble lag og vent i 20 minutter mellom hver påføring. Ikke glem ørene!

Naturlige kilder til betakaroten:

• Gulrot

• Papaya

• Mango

• Grønnkål

• Persille


Kosttilskudd erstatter ikke et variert kosthold. Det er viktig med et balansert kosthold og en sunn livsstil.