Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt over kr 199,-
  • Rask leverering

Alle våre butikker holder åpent. Kom innom for en trygg handel

eller klikk og hent til din lokale Life-butikk.

Seks gode tips til deg som er gravid


Det er lett å gå seg vill i jungelen av råd om hva du bør og ikke bør spise og drikke under et svangerskap. Her får du noen gode tips og råd.

 

Seks gode tips til deg som er gravid

 

1. FOLAT er viktig – begynn med tilskudd av folat når du planlegger å bli gravid, og fortsett med et daglig tilskudd de 12 første ukene av svangerskapet. Folat er et vannløselig B-vitamin som er nødvendig for normal celledeling og vekst. Folatrike matvarer er grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, og særlig grønne grønnsaker.

2. D-VITAMIN er det også viktig at både du og barnet får tilstrekkelig av. Fet fisk og sollys er gode kilder, i tillegg til meieriprodukter som er beriket med vitamin D. I tillegg anbefales det også en daglig skje tran, trankapsler eller annet D-vitamintilskudd.

3. JERN-behovet øker når du er gravid, men rådfør deg med lege eller jordmor før du tar tilskudd ettersom for mye jern er uheldig for fosteret. Gode kilder til jern er grove kornprodukter, kjøtt, lever, spinat, potet og grønne grønnsaker.

4. KALSIUM gjør at barnets skjelett utvikler seg som det skal. Gode kilder er meieriprodukter, nøtter og frø, sardiner, grønne bladgrønnsaker og tørket frukt. Vitamin D bidrar til å sikre opptaket av kalsium. Du kan også ta tilskudd i form av kalsiumtabletter.

5. JOD er et grunnstoff med mange viktige funksjoner, og behovet for jod øker underveis i svangerskapet. Jod inngår i hormoner som regulerer stoffskiftet, og er viktig for normal vekst og utvikling hos fosteret. Sjømat og meieriprodukter er viktige kilder, men det kan være vanskelig å få dekket behovet gjennom kostholdet. Jod kan tas som kosttilskudd, noe som er særlig viktig for gravide.

6. VITAMIN B12 er nødvendig for å danne røde blodceller og for utviklingen av barnets nervesystem. B12 finnes kun i animalske matvarer samt i melkesyregjærede grønnsaker. Spiser du lite kjøtt eller er vegetarianer/veganer, er tilskudd nødvendig.

Sjekk ut vårt brede utvalg av naturlig hudpleie til mor og barn. 

preg3.jpg

 

Spiser du plantebasert?

Hvis du kun spiser plantebasert og er gravid eller ammer, kan du trenge tilskudd av blant annet B12, jod, vitamin D og kalsium.

Kosttilskudd erstatter ikke et variert kosthold. Det er viktig med en balansert og sunn livsstil.

 

Kilder: Helsenorge.no, Helsedirektoratet, Mattilsynet, Folkehelseinstituttet, Matportalen.no

Varen er lagt i handlekurven