Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt over kr 199,-
  • Rask leverering

6 tips for bedre balanse i magen


Hvordan lager du et optimalt miljø for de viktige tarmbakteriene?
Her er seks råd for en rolig og balansert mage.

1. Spis til regelmessige tider

Magen har sin egen spise- og soveklokke, med hormoner og nervesignaler som innstiller seg på hvordan du pleier å spise, sove og bevege deg. Det er derfor viktig at du ikke overrasker magen med uvant store måltider til uvanlige tider. Prøv å ikke flytte måltidene mer enn 30 minutter. Det gjør at kroppen lærer seg hva den har i vente.

2. Spis langsomt

For å hjelpe fordøyelsen og magens arbeid på vei, kan det være bra å ta seg god tid ved måltidene. Spis i ro og mak, og sitt gjerne en stund og slapp av etter måltidet. Det finnes også mange tilskudd med enzymer som kan støtte fordøyelsen og redusere ubehag, som oppblåst mage.

3. Spis riktig type fiber

De sunneste folkeslagene i verden har et fiberinntak som er mellom fem og ti ganger så stort som vårt i den vestlige verden. Så, hva gjør de? Spiser de bare kruskakli og barkebrød? Nei, faktum er at det meste av fiberen de får i seg er myk fiber fra rotfrukter, bær, nøtter og frukt. Du trenger altså ikke stirre deg blind på fullkornreklamer, men heller øke inntaket av myk, vannløselig fiber fra frukt og grønt.*

4. Unngå de verste synderne

Du ramler kanskje ikke av stolen av å høre at du bør unngå sukker, men hvorfor ikke bytte ut de sukkerrike matvarene som du spiser i dag mot fersk frukt og bær i en måned? Da har du tatt et stort skritt i riktig retning. Du trenger ikke utelukke alt som er usunt, men prøv å unngå de mest åpenbare matsynderne: sukker og prosessert rødt kjøtt, i følge kostholdsråd fra WHO.

5. Drikk vann

Det kan høres ut som et enkelt tips å komme med, men faktum er at dette er ett av de mest effektive. Prøv å få i deg minst én liter rent vann hver dag. Ved ubehag i magen er dette et knep som nesten alltid fungerer.

6. Støtt tarmfloraen

En velbalansert tarmflora er viktig for immunsystemet vårt og den allmenne helsen. Støtt tarmfloraen med ett tillskudd av melkesyrebakterier.

Et tilskudd av melkesyrebakterier kan hjelpe på «magefølelsen».

Har du mageproblemer? Velkommen inn og få råd og hjelp fra oss. Vi hjelper deg med gode vaner som får magen i balanse.

 

Kosttilskudd erstatter ikke et variert kosthold. Det er viktig med et balansert kosthold og en sunn livsstil.

*Kilde: Professor Oluf Borbye Pedersen, NNF Center for Basic Metabolic Research, Københav

Varen er lagt i handlekurven