Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt over 499 kr
  • Rask leverering

Slik kommer du i mål

Slik kommer du i mål. Illustrasjon: Marit Furn
Slik kommer du i mål. Illustrasjon: Marit Furn

Spis sunnere, tren mer og stress mindre - det er tre av våre vanligste nyttårsløfter. Med en gjennomtenkt mykstart, der du har fokus på langsiktighet og trivsel, kan du slå alle tre fluer i ett smekk.

Januar

Definer målene dine nøye – både hovedmål og de konkrete forandringene du vil gjøre for å nå målet. Tenk: Hva, når, hvordan?

Februar

Velg en eller to ting til å begynne med (f.eks. bytt søtsaker og kaker med sunnere alternativer, og bytt brus og andre søte drikker med vann).

Mars

Trapp opp med enda en utfordring, for eksempel trening et par ganger i uka eller gå til eller fra jobben noen dager.

April

Gjør en vurdering av de første månedene. Vær stolt av smått og stort du har lyktes med så langt. Noe som ikke har lyktes? Tenk over hvorfor, og let etter løsninger.

Mai

Legg til ytterligere noen endringer som motiverer deg, trapp f.eks. opp treningen med en gruppetrening, og se over matvanene. Kanskje er det noen tomme kalorifeller som du kan bytte ut med mer næringsrike alternativ?

Juni

Forbered deg mentalt på sommer og ferie. Forutse ulike utfordringer og planlegg så du unngår å falle tilbake til gamle vaner. Tenk på forhånd ut sunne, leskende belønninger, som jordbær og vannmelon, og planlegg hvordan du kan mosjonere regelmessig i ferien.

Juli

Gjør opp status for månedene som har gått og sommeren så langt. Trenger du å justere kursen? Nyt lyset og varmen og sørg for å bevege deg mye utendørs, på sykkel og til fots.

August

Forbered deg på høstens rutiner. Kanskje det snart er på tide med innendørstrening igjen? Frister det å gå tilbake til opplegget du hadde før sommeren, eller trenger du å tenke nytt for å holde på motivasjonen? Se på høsten som mulighet for en ny start.

September

Hvis du har funnet tilbake til gode rutiner som du trives med - bra! Har du kjørt deg fast, prøv å trapp opp ved å gi deg selv en utfordring, som et konkurranseløp eller noe annet nytt for å tenne gnisten. Kanskje et dansekurs?

Oktober

Fortsett i tråd med ditt nye, forbedrede opplegg. Husk å berømme deg selv, ikke bare for de konkrete målene du har oppnådd, men også for selve anstrengelsen. Tenk på treningen som noe du unner kroppen din fordi du liker den.

November

Forbered deg mentalt på vinterens utfordringer. Oppsøk lys og luft for å opprettholde energien, og prøv allerede nå å forutse de utfordringene som kommer med høytidens fristelser. Finn nye måter å skape vinterkos og julestemning (som store appelsiner, saftige granatepler eller nøtter og krydderte).

Desember

Se tilbake på året som har gått og reisen du har gjort. Vær stolt av det du har oppnådd. Kanskje har du allerede nådd målet ditt - gratulerer! Lag i så fall en plan for hvordan du skal fortsette i samme spor. Og hvis du fremdeles har et stykke igjen - husk at selve forandringen til et sunnere liv er det største målet av dem alle. Og nå som du har begynt, har du allerede lyktes!

 

Tekst: Marit Furn

Varen er lagt i handlekurven