Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt over 499 kr
  • Rask leverering

Gjør en endring med riktig mat – og et kvarters trening!


Å komme i form trenger ikke å være vanskelig og tidkrevende. Det holder med 15 minutter, i følge Joe Wicks, kjent for sin Instagramkonto «TheBodyCoach», der enkle oppskrifter og effektiv trening aldri tar mer enn et kvarter. Sørg bare for å gjøre kvarteret til en vane!

– Problemet med dietter er at de ikke fungerer, i alle fall ikke på lang sikt. Til å begynne med går du kanskje ned i vekt, spesielt om du skjærer drastisk ned på kaloriene, men sannsynligheten for at du snart er tilbake i gamle matvaner og går opp igjen alle de tapte kiloene er stor, sier Joe Wicks, utdannet PT og selvlært kokk. Gjennom sitt online-program har han hjulpet tusenvis av mennesker over hele verden å få en ny kropp gjennom kosthold og trening.

15-minuttersmetoden er ingen hurtigdiett

Hans filosofi er enkel: Superdietter fungerer ikke. Det eneste som fungerer er en langsiktig endring av vanene, og å spise gode måltider med riktig mat, trene mer effektivt og forbrenne fett.

– Jeg tror hurtigdietter er en bidragende faktor til mange av de spiseforstyrrelsene og problemene med kroppsoppfattelse som finnes i dag. Realiteten er at det ikke finnes noen snarveier til en slank kropp. Det kreves engasjement, regelmessig trening og riktig mat, sier Joe. Å komme i form med hans 15-minuttersmetode handler om å skape gode, daglige vaner som du ikke trenger å bruke mer enn et kvarter på.

– Selv om man har mye å gjøre, kan man alltid investere et kvarter for å ha det bra, mener Joe.

Alt begynt med at Joe selv begynte å dele sine enkle, raske oppskrifter på Instagram. Han benyttet vanlige matvarer som det er mulig å finne i alle matbutikker, og tipset om enkel hjemmetrening uten dyrt treningsutstyr etter intervallmetoden HIIT*.

De 15 sekunders lange videoklippene ble samlet undre hashtagen #Leanin15, og snart hadde Joe hundretusener av følgere som laget hans oppskrifter og delte hans treningstips – og som oppnådde raske resultater.

Dårlig mat kan ikke trenes vekk

Trening er viktig for fremgang, men mye handler om kosthold, ifølge Joe. Han innrømmer at han ikke spiser perfekt hele tiden – og at han tidligere spiste ganske dårlig mat, selv om han trente hardt.

– Jeg tok ikke maten helt på alvor. Akkurat som de fleste travle mennesker var jeg lat når det kom til matlaging, og jeg skyldte på tidsmangel. Jeg spiste diverse corn flakes, brødskiver i farta og ferdigmat. Det gjorde meg trøtt, men jeg aksepterte det som normalt. Jeg drakk brus og spiste sjokolade mellom oppdragene som personlig trener. Kroppen min forandret seg ikke så mye, og jeg lyktes heller aldri å bli helt slank.

Joe begynte å studere ernæring, og innså at uansett hvor hardt han trente ville han aldri kunne trene bort dårlig mat. Alt handler om å spise riktig for å gi kroppen rett type energi. Hvor mye mat akkurat du trenger, kommer an på aktivitetsnivået ditt, sier Joe. Sitter du på en kontorstol åtte timer om dagen trenger du mindre energi enn om du har et fysisk krevende arbeid, men Joe er helt i mot å utelukke hele næringsgrupper eller å gå sulten. Tvert i mot skal du spise mer mat, men lade kroppen riktig slik at du forbrenner fett og bygger muskelmasse, siden mer muskelmasse betyr høyere stoffskifte.

Karbohydratrik mat etter trening

Joe anbefaler tre måltider og tre mellommåltider hver dag, men måltidene ser ulike ut avhengig om det er en «treningsdag» eller en «hviledag». På treningsdagen krever kroppen mer næring for å fylle på depotene, bygge muskler og brenne fett.

– Opplegget mitt bygger på karbohydratrike måltider som energipåfyll etter trening. Karbohydrater brytes ned til sukker, noe som hever blodsukkernivået og får bukspyttkjertelen til å utsondre insulin. Dette er bra etter trening, ettersom insulin raskt transporterer matens næringsstoffer til musklene slik at kroppen kan begynne å reparere og bygge dem opp på nytt.

– Når du ikke arbeider intensivt benytter kroppen først og fremst fett som brensel. Det er grunnen til å du skal kutte ned på karbohydratene på hviledagene og heller øke fettinntaket da, sier Joe.

Joe Wicks tar også livet av myten om ikke å spise sent på kvelden. Uansett hvor sent du trener er det viktig å fylle på med karbohydrater og protein etter treningsøkten.

– Så lenge du spiser tre måltider og to mellommåltider i løpet av dagen kommer du til å brenne fett og bygge muskler.

Tekst: Sofia Zetterman

Joe Wicks beste kom-i-gang-tips

Trinn 1 – Planlegg som en vinner

Første skritt til fremgang er å planlegge mat og trening for uken som kommer. Selv om du ikke lykkes å følge planen din hundre prosent når uventede ting skjer,  er det fortsatt viktig å sette opp daglige mål. Hold planen realistisk og gjennomførbar, siden de små daglige seirene øker motivasjonen din for å følge planen.

Trinn 2 – Forbered deg som en proff

Når du har planlagt som en vinner, er det på tide å forberede deg som en proff. Lag en liste over de ingrediensene du trenger til ukens mat, og legg en plan for når det er best å lage den. Kanskje kan du tilberede mange av ukens måltider allerede på søndag?

Det er en deilig følelse å kunne gå hjemmefra med lunsjen i orden og middagen klar, slik at du etter en lang dag på jobben, eller en sen økt med trening, bare kan komme hjem, varme maten og raskt gi kroppen ny energi.

Trinn 3 – Fyll opp kjøkkenskapene

Tøm matskapet for unyttige ingredienser, og fyll opp med basisvarer. Joe Wicks anbefaler at du også skaffer deg en kjøkkenvekt for å veie ingredienser, og dermed få kontroll med porsjonene. Kjøp nok bokser for å oppbevare ukens måltider, og en vannflaske for å holde orden på væskebalansen hver dag.

Trinn 4 – Sett i gang!

Når du har planlagt måltidene dine og treningen din, kan du begynne reisen mot en sterkere, slankere og mer veltrenet versjon av deg selv.

– Husk at fettforbrenning er en reise, ikke noe race, – så vær tålmodig og konsekvent, sier Joe Wicks.

Kast vekten – knips et bilde!

Joe Wicks kaller badevekten for «det ulykkelige skrittet» som man helst skal unngå.

– Kast vekten ut gjennom vinduet. Uansett hvor hardt du trener og hvor sunt du spiser kan vekten ikke måle flere av de viktigste effektene når det gjelder kroppen din og velbehaget ditt; slik som kondisjon, energinivå, styrke, selvtillit og lykke. I stedet mener han det mest motiverende verktøyet for å måle fremgang er kameraet.

– Ta et par bilder i slutten av hver måned. De komme til å vise din reelle fremgang og motivere deg til å fortsette, også når speilet begynner å leke med deg.

Varen er lagt i handlekurven