Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Få fart på kidsa


Dagens barn beveger seg altfor lite. Forsker Daniel Berglind sier at bevegelse i hverdagen er det viktigste – og foreldrene har et stort ansvar som forbilder.

Daniel Berglind, barne- og ungdomsepidemiolog ved Karolinska institutet i Sverige, inngår i en gruppe forskere som har gjennomført en stor studie om barns aktivitetsvaner. Cirka 1 000 fireåringer spredd over store deler av Sverige ble i 2014-2015 utstyrt med et akselerometer, et apparat som måler aktivitet og stillesitting. Ifølge Verdens helseorganisasjon, WHO, er 60 minutter med middels intensiv aktivitet et daglig mini-mumsnivå for barn.
– Da menes aktivitet som er så intens at du blir litt andpusten, sier Daniel Berglind.

Forskningsresultatet var nedslående

– Bare 30 prosent av fireåringene beveget seg nok i hverdagen. I helgene var tallene enda lavere – 20 prosent.*
Daniel Berglind sier han var overrasket over det negative resultatet. Han ser tydelige faresignal i framtiden hvis ikke dagens barn begynner å bevege seg mer.
– Vanene vi har som ung, sitter ofte i, også etter at vi er blitt voksne. Forskning viser tydelig at risikoen for å bli overvektig som voksen er mye større hvis du er overvektig som barn. Studier viser også at kroppen allerede ved fireårsalderen påvirkes negativt av for lite bevegelse.
– Skjelettet er skjørere hos disse barna, sier Daniel Berglind. Han mener resultatene virkelig bør tas på alvor. At barnas aktivitet er lavere i helgene, når de fleste er sammen med foreldrene i stedet for i barnehagen, viser at foreldrene er viktige for å snu den dårlige trenden.
– Mange har iPad, telefon og tv som største hobby. Det er klart at det overføres til barna. Ny teknologi kan være fantastisk, men den kan ikke erstatte bevegelse.

Hverdagsmosjon er viktigst

Det er ikke først og fremst sporadisk trening Daniel Berglind vil slå et slag for, men hverdagsaktiviteten.
– Med små midler kan vi gjøre veldig mye for helsen. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å gå glipp av en treningsøkt så lenge du har rørt deg på andre måter i løpet av dagen. Når det gjelder overføring av gode vaner til barna, er det nettopp hverdagsmosjon som er viktigst, ikke bare noen harde økter i uka på treningssenteret.
– Barna trenger å lære at det er naturlig å ta sykkelen til mormor og å gå til butikken. Ta trappene framfor heisen, og ikke kjør store barn overalt. La dem heller sykle eller gå til venner og aktiviteter. Det gjelder å bygge gode vaner fra begynnelsen.
– Jeg mener ikke at alle skal bli toppidrettsutøvere. Men jeg vil folk skal forstå at menneskekroppen ikke er laget for å sitte stille. Det er et samfunnsproblem, mener Daniel Berglind, at den naturlige fysiske aktiviteten delvis blir borte. Kjøpesentrene har rulletrapper, og parkeringene legges så nært inngangen som mulig. 
– Derfor blir foreldrene enda viktigere.
 

Samband mellom tid ute og aktivv bevegelse

Forskningen viser også en klar sammenheng mellom tiden som brukes ute og aktiv bevegelse.
– Det er egentlig ganske enkelt; er jeg ute i parken og tøyser og leker med barnet mitt, sitter jo ikke barnet stille, sier Daniel Berglind.
 

Også skolen er viktig når det gjelder barn og bevegelse. Berglind sier at skolegymnastikken er både god og viktig, men at vi må tenke ut av boksen.
– Det kan gjøres mye mer for å få barn til å bevege seg mer i løpet av skoledagen. Hva med å innføre ståpult i klasserommet? Avbryte undervisningen nå og da og få alle til å strekke på seg? Sette av tid til bevegelse hver dag - i tillegg til gymmen?
– Vi designer arbeidsplasser i dag med stadig større fokus på helse. Det er alt fra medlemskap på treningssenter til gå-og-sykle-til-jobben-konkurranser, ståbord og alt mulig annet. Er det da etisk forsvarlig at vi lar barna våre vokse opp i et skolemiljø der de sitter stille seks timer om dagen? Daniel Berglind sier at alle har alt å vinne på å bli mer aktive.

– Vi får flere ideer, blir mer kreative og presterer utrolig mye bedre. Det gjelder både voksne og barn.

– Det er ingen risiko forbundet med å øke den fysiske aktiviteten, tvert imot.

*Det finnes ikke tall fra tilsvarende undersøkelser blant fireåringer i Norge, men tall fra en større undersøkelse (2012) blant 6-, 9- og 15-åringer tyder på at norske barn generelt er mer aktive enn svenske. (Kilde: Helsedirektoratet)


 

Thereses treningstips for barn!

Terese Alvén er personlig trener og driver en av Sveriges største treningsblogger Spark i baken. Terese mener at alle kan trene med barna, uansett barnas alder.

For små barn, gjør treningen til en lek

Barn trenger ikke engang å vite at de ”trener”, de bare leker. Lek med baller, herm etter dyr og la barnet utforske sin egen kropp og kapasitet.

Hinderbaner er morsomt og enkelt

Kan bygges inne eller ute ved hjelp av møbler, puter, rokkeringer, steiner, stokker eller det du har tilgang til. 
Klatre, kryp, hopp og balanser.

Barn vil ha raske resultat

Er det ikke gøy, slutter de. Velg derfor leker eller øvelser basert på barnas interesser, og variere ofte. Samtidig lærer barna av gjentakelser; vil du gjøre knebøy med barnet, gjør øvelsen og la barnet peke på nesen, sette hendene på rumpa, ta knebøy med hopp eller hva som enn gjør det morsomt.

Har dere en åpen plass, kan stafetter være tingen

Det trenger ikke være fokus på å løpe raskest, men eksperimenter med å gå baklengs, på fire føtter, hoppe på ett ben eller bær barnet på ryggen. La barnet få bruke egen fantasi til å finne på hvordan dere skal ta dere fram.

Er barna glad i dataspill?

Prøv å spill med kroppen. Det finnes flere aktive spill som faktisk kan bli riktig så morsomme og fysisk krevende. Eller hva med å finne en enkel treningsapp som kan brukes sammen med barna? Det fungerer særlig bra når barna er litt eldre. Er barna små, kan du enkelt finne danseklipp og bevegelsesfilmer på YouTube, det er mye å velge mellom.

Eventyrlysten?

Test GPS-støttede "geocaching" der du og barna kan lete etter gjemte skatter etter ulike koordinater. Perfekt for å oppdage nye områder. Få frisk luft og mosjon på kjøpet.

 

 

Varen er lagt i handlekurven