Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt tom 22. januar
  • Rask leverering


Gå ned i vekt med riktig tilskudd.

Vitamin D er fettløselig, og kan samles opp i overflødig kroppsfett og muskelvev. Stopper vitaminet opp i fettvevet blir det ikke tilgjengelig for resten av kroppen, og dermed utvikles det vitamin D-mangel – dette kan føre til problemer med opptak av andre viktige næringsstoffer i blodet, som for eksempel kalsium.

– Det er litt som høna og egget-problematikken – hva som forårsaker hva er vanskelig å si, sier professor og forsker Johan Moan.

Det er allikevel ingen tvil om at lave vitamin D-nivåer og høye BMI-verdier (Body Mass Index) har en klar sammenheng, og at tilskudd av vitaminet kan hjelpe deg ned i vekt dersom verdiene er lave.

– I vinterhalvåret ser vi veldig mange som mangler vitamin D. Lite sol og mer innetid gjør oss avhengige av kosttilskudd, forklarer Moan.

Ta en kikk på D-vitamintilbudet på Life.no.

Gikk ned 28 kilo

Jorunn Hauge Sønju har vært gjest på God Morgen Norge, og kunne der fortelle hvordan hun raste opp i vekt uten å vite at mangelen på D-vitamin var årsaken.

– Jeg hadde født mitt andre barn og prøvde å spise riktig. Jeg følte jeg kunne masse om kosthold, forteller hun.

Likevel økte vekten, men det var først da hun oppsøkte lege grunnet et stygt fall at hun fant løsningen på problemet – hun trengte mer vitamin D.

– Det første lege Stig Bruset ved Regnbuen Helsesenter gjorde var å ta blodprøver av meg. Han fant ut at jeg hadde svært lavt vitamin D-nivå, der verdien var helt nede på 36, mens det normale er 125, forteller hun.

Etter Hauge Sønju fant ut årsaken på vektproblemet har hun, sammen med en del kostholdsendringer, gått ned 28 kilo. Nå er nivået tilfredsstillende, og i sommer koste hun seg mer i sola og kuttet tilskuddene.

– Men for å unngå mangel i vinter har jeg begynt å ta tilskudd igjen nå, smiler hun.

Ikke nok med sollys

I inntil seks uker kan D-vitaminet lagres i kroppen, men nå som vinteren banker på døren, og solen står lavere på himmelen er ikke lenger sollyset tilstrekkelig.

– Helt fra september til mars/april burde man ta tilskudd, mener Moan.

Amerikansk forskning viser at kosten og sollyset til sammen ikke dekker nok av vårt D-vitaminbehov. En gruppe med yngre kvinner fra solrike California ble testet, der 59 % av kvinnene i forsøket hadde for lite vitamin D i blodet, og en fjerdedel av disse med ”alvorlig underskudd”. Av undersøkelsen viste det seg at kvinner med lavest innhold D-vitamin også hadde mest fett i muskelvevet.

Med andre ord trengte de med mer kroppsfett økt inntak av vitaminet.

– Jeg anbefaler alle minst to-tre skjeer med tran hver dag, eller 37 (µg) med vitamintabletter. Eldre og overvektige kan trenge noe mer, forteller Moan.

– Det er bortimot umulig å ta for mye vitamin D, legger han til.

Det skal være enkelt å få i deg nok med vitamin D, og for å gjøre det enda enklere anbefaler vi deg å prøve D-Pearls fra Pharma Nord. Hver kapsel inneholder 20 µg D3-vitamin i kaldpresset, økologisk olivenolje, og sikrer deg din daglige dose med sol-vitaminet.

Finn flere D-vitamin alternativer på Life.no.

 

Varen er lagt i handlekurven