Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 500,-
  • Rask leverering

Sikre dine barn et godt skjelett


Knokler og tenner i vekst trenger riktig tilskudd.

Barn og unge har tenner og knokler som ikke er ferdigutviklet, og som stadig er i vekst. Det er derfor ekstra viktig å sørge for tilstrekkelig med vitamin D. Mangel over lengre perioder kan føre til deformerte knokler – også kalt rakitt eller engelsk syke.

Det enkleste hjelpemiddelet finner du hos Life.

Engelsk syke på vei tilbake

Engelsk syke oppstod på 1700-tallet, og da spesielt blant fattige barn. Mange av dem hadde langvarig mangel på vitamin D, som førte til at skjelettet manglet den nødvendige styrken, og knoklene begynte å deformeres. Sykdommen ble kurert med økt kunnskap om effekten av solen, sammen med innføring av tran i de fleste norske hjem.

Nå er Engelsk syke på vei tilbake, og rammer mange på tvers av sosiale klasser. I følge undersøkelser og studier gjort av britiske leger er dette en kombinasjon av overbruk av solkrem og for lite utendørs aktivitet. Det har i noen tilfeller gitt kritisk lavt innhold av D-vitaminet i blodet hos barn.

– Dette er bekymringsfullt. Det er et økende problem, særlig blant de unge i dag, forteller professor og forsker Johan Moan.

Han er en av Norges ledende forskere på vitamin D, og har forsket på vitaminet i lang tid.

– Siden 1990-tallet har det kommet en eksplosjon av forskning på vitamin D. Vi ser i økende grad hvor stort behovet er for vitamin D-tilskudd, og særlig blant barn og unge, forteller han.

Legger grunnlaget

Vitamin D hjelper deg å ta opp kalsium fra tarmen – et mineral som er sett på som den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt. Hvor mye D-vitamin du får i deg i barndommen kan derfor ha betydning for hvor utsatt du er for benskjørhet når du blir eldre.

– Det tar ikke lang tid for barn å utvikle deformerte knokler om de går rundt med vitamin D-mangel, sier Moan.

Vitamin D forebygger ikke bare benskjørhet og influensa, det kan også bidra med å redusere risikoen for sykdommer som diabetes 1 og 2, flere krefttyper, leddgikt, Alzheimers og Multiple Sclerosis. Nyere forskning viser også en sammenheng mellom vitamin D-mangel og hjerte- og karsykdommer.

– Ved mangel på D-vitamin øker risikoen for disse sykdommene betraktelig, forteller Moan.

Solfattig årstid

En norsk-amerikansk studie fra 2010 viser at det i vinterhalvåret er fysisk umulig å få i seg nok vitamin D ved hjelp av sollyset alene. Vitamin D kommer fra UVB-stråler, og uten dem er vi avhengig av tilskudd fra andre kilder.

Vitamin D får du i deg ved å spise fet fisk, fiskerogn, lever og egg.

– Men skal du få tilstrekkelig tilskudd gjennom maten er du nødt til å spise én kilo fisk om dagen. Derfor er det lurt å supplere med tilskudd av vitamin D gjennom vitamintabletter eller tran, sier Moan.

Moan anbefaler å begynne med tilskudd allerede i dag, og holde på ut mars/april. Da er man også godt forberedt på vinteren og influensa-høytiden.

Gjør det enkelt å opprettholde nødvendig tilskudd av vitamin D, og prøv D-Pearls fra Pharma Nord. Tablettene har kaldpresset olivenolje i små gelatinkapsler som gjør det enkelt for kroppen å ta opp det viktige vitaminet. De finner du i alle Life sine butikker.

 

Varen er lagt i handlekurven