Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Stå opp tidlig. Få en bedre hverdag


Fra trøtt nattugle til glad morgenfugl

Når vi står opp, og hva vi gjør om morgenen, betyr mye for hvordan vi har det. Å stå tidlig opp og ha gode morgenrutiner kan få deg i balanse. Altså, opp og hopp!

A-mennesker er gladere

Når klokken ringer kan det mange ganger være mer fristende å trykke på slumreknappen enn å stå opp direkte, spesielt i vinterhalvåret når det er mørkt ute. En amerikansk studie fra University of Toronto viser likevel at dem som står opp tidlig generelt er mer glade.

            Torbjörn Åkerstedt er stress- og søvnforsker ved Stockholms Universitet. Han mener at årsaken til morgenfuglenes gode humør først og fremst kanskje kommer av at de sover flere timer i døgnet, siden de også har en tendens til å legge seg i tide.

– Morgenfuglene er vesentlig piggere og gladere, først og fremst fordi de rekker å få nok søvn før de må opp igjen, og fordi de har en døgnrytme som er stilt inn på å være i samklang med resten av samfunnet, sier Torbjörn Åkerstedt.

Han forklarer at B-menneskenes biologiske klokke ofte er asynkron med den sosiale klokken, og at det er derfor de kan føle seg mindre på vakt.

– Kveldsmennesker som er feil innstilt lider konstant av søvnunderskudd og har en seighet i seg som gjør at de føler seg litt mer nedtrykte. De ville sikkert føle seg bedre hvis de kunne omstille seg til å bli morgenmennesker. B-mennesker får stort sett for lite søvn, sier Torbjörn Åkerstedt.

Fra nattugle til morgenfugl

Torbjörn Åkerstedt forklarer at vi styres av vår biologiske klokke. Den er noen ganger genetisk, men kan endres, mener han.

– Den biologiske klokken har forskjellig hastighet hos ulike individer. Prosessene går i ulikt tempo. Hos A-mennesker snurrer klokken raskere, og døgnet blir derfor kortere. Hos B-mennesker går klokken litt langsommere, og for dem blir døgnet lengre, sier han.

Til tross for at det finnes genetiske forutsetninger for å bli A- eller B-menneske, mener Torbjörn Åkerstedt at dette til en viss grad avhenger av om vi gjør aktive valg i å være sent oppe eller stå tidlig opp. Er du et ufrivillig B-menneske, og egentlig ønsker å sprette opp tidlig om morgenen, er det altså fullt mulig – med litt innsats.
– Hele klokkens innstilling må stilles om, og det krever litt anstrengelse, sier Torbjörn Åkerstedt.

Lys om morgenen det viktigste

Det som er viktig er å bryte kveldsrutinen, og sørge for å få lys på seg så raskt som mulig.

– Det handler om å tvinge seg til å stå opp i rimelig tid om morgenen, i 7-tiden, og så eksponere seg for lys, samtidig som man lar være å eksponere seg for lys om kvelden, sier Torbjörn Åkerstedt, og forsetter:

– Lys om morgenen må alltid kombineres med mørke om kvelden, ellers kommer den gamle rytmen til å henge igjen, sier han. Å gå en rask tur tidlig på morgenen er altså et godt knep. Selv om solen glimrer med sitt fravær har lyset effekt, mener Torbjörn Åkerstedt.

– Selv på en gråværsdag er det tilstrekkelig med lys til å kunne klare å omstille seg ordentlig, sier han. Klarer du å stålsette deg i omtrent tre til fire dager, er det altså fullt mulig å stille om klokken din og bli en glad morgenfugl.

– Med denne type behandling noen dager på rad vil man kunne greie å stille om klokken tålig bra. Det gjelder bare ikke å avbryte rutinen, for da er man tilbake i sin gamle rytme igjen, sier Torbjörn Åkerstedt.

Finn balansen med riktige morgenrutiner

Hvordan vi bruker den første våkne tiden på døgnet kan ha innvirkning på hvordan resten av dagen blir. Her er fem ting du bør – og ikke bør – gjøre for å skape en harmonisk dagsform.

1. Unngå sosiale medier

Forskning fra Middle Tennessee State University i USA viser at sosiale medier kan bidra til nedstemthet. De mener at årsaken er at vi blir stresset av å sammenligne oss med andre. Så hvis du klarer, la mobilen ligge, og dropp kjedsomhetssurfingen på sengen.

2. Mediter

Å meditere kan blant annet senke stresset ditt og gjøre deg mer fokusert. Meditasjon trenger verken å ta lang tid eller være omstendelig. Hal Elrod, forfatteren av boken The Miracle Morning, mener at ett minutt kan være nok. Sitt i stillhet og fokuser på nuet.

3. Kutt ut slumreknappen

Når vi slumrer, lurer vi både hjernen og kroppen. Det mener forskere ved Stansted University. Ofte kommer vi i ubalanse siden kroppen blir forvirret, noe som resulterer i at vi kjenner oss enda trøttere, til tross for at vi har sovet lengre. Altså, stå opp når klokken ringer – allerede den første gangen.

4. Kjenn takknemlighet

En studie fra University of Kentucky viser at takknemlighet hjelper oss til å forsterke vår evne til empati. Vi blir, i følge studien, mindre hevnlystne og dermed flinkere til å stå imot negativ feedback.

5. Beveg deg

Har du mulighet, vær i bevegelse en liten stund hver morgen. Du vekker kroppen til live og har lettere for å fokusere i løpet av dagen.

Tekst: Jenna Andersson

Varen er lagt i handlekurven