Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt tom 22. januar
  • Rask leverering

Slik påvirker trening huden din


Studier viser at uansett alder gir regelmessig mosjon en nesten umiddelbar foryngende effekt på huden din, med friskere hudtone og færre kviser – om du pleier huden godt etter økten.

At mosjon kan motvirke aldring av huden har vært kjent lenge. Trening øker blodsirkulasjonen, og dermed næringstilførselen til huden, noe som hjelper produksjonen av kollagen, altså det proteinet som gjør huden smidig, fast og elastisk.

– Trening er godt for hele systemet, og gir en positiv effekt på huden siden den får i gang sirkulasjonen og renser ut slaggstoffer, sier Hanna Robinell, autorisert hudterapeut.

– Ofte henger trening sammen med at vi også spiser bedre og trives bedre, faktorer som alle avspeiles i hudens trivsel.

En kanadisk studie fra 2014 viser at trening ikke bare bremser aldringen, men til og med kan forynge huden hos en som begynner å mosjonere sent i livet. Dette ble målt gjennom en hudbiopsi fra en gruppe med 65-åringer. Ved studiens start var hudkvaliteten normal for alderen, men etter tre måneder med jogging/sykling to ganger i uken, ble det tatt nye hudprøver som viste hvordan testpersonenes hud var markant endret. I mikroskop liknet den mer på huden til en som var 20-30 år yngre, i følge forskerne.

Til tross for overveiende positive effekter finnes det likevel et par ting å ta hensyn til når det gjelder hvordan huden påvirkes av trening. Under kan du lese mer om treningens fordelaktige effekt på huden, samt hvordan du eliminerer eventuelle ulemper.

Anti age eller slappere hud?

 

Moderat trening forebygger aldring av huden

Trening har en aldersbremsende effekt fordi den åpner opp små arterier i huden, noe som gjør at mer blod når hudens overflate slik at disse kan levere næringsstoffer som hjelper til med å reparere små celleskader i huden.

En annen positiv effekt med trening er forbedret søvnkvalitet. Det er når vi sover at kroppens celler går inn i sin viktigste reparasjonsfase.

– I løpet av natten gir man huden en sjanse til å reparere de celleskadene som har oppstått i løpet av dagen. God søvn, gjerne åtte timer, gir huden mulighet for å hente seg skikkelig inn igjen, sier Hanna Robinell.

Høyintensiv trening kan gi slappere hud

Mens moderat, kontinuerlig trening bremser aldringsprosessen, kan høyintensiv trening, og i særdeleshet løping, faktisk gi en omvendt effekt og forårsake slapp hud. Dette kommer av at de konstante og gjentakende støtene fra løpingen kan bryte ned elastisiteten og bindevevet i huden.

– Å utøve ekstrem trening kan påvirke huden din slik at den ser mer sliten ut, spesielt om du trener så hardt at underhudsfettet i ansiktet ditt forsvinner, sier Hanna Robinell.

– Tyngdekraften og støtene kan også gjøre sitt til dette, men disse effektene kommer først om du trener veldig mye. Generelt så veier de positive effektene tyngst, men å gjøre noe med måte er alltid best – også når det gjelder trening.

Friske og røde kinn eller brennende røde?

 

Trening gjør huden frisk og rosenrød

Siden huden din er fylt med blodkar som ligger nær overflaten, får den raskt en varmere hudtone og glød som opprettholdes i flere timer etter en treningsøkt. Røde kinn signaliserer god fysisk helse, og i følge flere studier oppfatter vi det som attraktivt.

– Generelt gir trening deg også en friskere glans i huden, sier Hanna Robinell.

Trening kan forverre rød hud

Har du derimot en tendens til å lett rødme i ansiktet, er rødheten som følger med trening ikke alltid ønskelig. Lider du også av rosacea, psoriasis eller en annen betennelsessykdom i huden, kan tilstanden faktisk forverres. Siden det er varmen som trigger symptomene, kan trening i kalde miljøer, slik som ved svømming, være å foretrekke i perioder med plagsomme tilbakefall.

– Å ha lett for å rødme er genetisk, og det finnes dessverre ikke så mye man kan gjøre med det, men ofte er problemet forbigående. Igjen så veier de positive fordelene med trening tyngst i det lange løp, sier Hanna Robinell.

Ønsker du å dempe rødheten raskt etter en treningsøkt, kan du forsøke å ta en kalddusj for å kjøle ned blodet, eller holde underarmene under kaldt, rennende vann, slik at vannet treffer pulsårene. Det kjøler ned blodet raskere.

Motvirke eller forårsake kviser?

 

Trening kan motvirke kviser

Når blod og oksygen strømmer gjennom huden, hjelper det til med å trekke giftstoffer ut av kroppen, også toksinene som tetter til porene.

– Den økte sirkulasjonen bidrar til å drive slaggstoffene ut, og mange med kviser eller akneproblemer opplever hvordan huden deres forbedres ved regelmessig trening, sier Hanna Robinell.

Å bli skikkelig gjennomsvett kan faktisk være som å få en liten miniansiktsbehandling: når porene utvides, driver svetten med seg smuss og fett ut.

Dårlig hygiene etter trening kan forårsake kviser

Det er viktig raskt å få vasket bort den herlige blandingen av saltholdig svette og fett som ligger på hudoverflaten etter trening, før den synker tilbake ned i huden og tetter til porene igjen. Svette skaper nemlig et varmt, fuktig miljø som er svært attraktivt for de bakteriene som forårsaker kviser. Dette forverres hvis du bruker makeup når du trener, siden du skaper et lukket miljø for porene dine.

– Mange som trener i lunsjen spør om det virkelig er nødvendig å fjerne sminken for så å legge ny etter hver økt. Jeg pleier å råde dem til å beholde øyesminken hvis de ønsker det, men i hvert fall ta en sveip med en renseserviett på resten av huden i ansiktet.

Den beste måten å forhindre kviser og akne på rygg, nakke og bryst er å dusje direkte etter treningen og benytte løstsittende klær i tekstiler som puster.

 

Varen er lagt i handlekurven