Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 500,-
  • Rask leverering

Sol deg trygt og smart

Sol deg trygt og smart
Foto: Eva Hildén Smith

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det er tid for å nyte sol og varme. I sommer kan du gjøre det med naturlig solbeskyttelse!

Sommersesongen er kort i Norge og de andre Skandinaviske landene, men oppholder du deg for lenge i sterk sol en dag, eller slurver med solkremen, kan huden ta skade.
Unngå sola i de varmeste timene midt på dagen, og begynn med korte opphold i sola slik at du styrker din egen naturlig solbeskyttelse.
– Tilpass tiden i sola med din egen hudtype. Er du lys i huden og har følsom hud, ikke sitt i sola i hele lunsjpausen. Og er du på stranda, skal du ta det rolig de første dagene, sier Marie Lodén, hudforsker hos Eviderm.
Marie forteller at det tar noen dager før huden har opparbeidet seg pigment, som er den naturlige solbeskyttelsen i huden som gjør at vi tåler sola bedre. Har du blitt rød etter en dag i sola, er det et tydelig tegn på at huden har fått for mye sol.
– Vi må være oppmerksomme på kroppens signaler, sier Marie.

Viktig å velge riktig solkrem

Det er lurt å bruke solkrem som et supplement – og det er viktig å velge riktig solkrem. Vi vil helst unngå kremer med kjemikalier, da disse kan irritere huden og skape allergiske reaksjoner.
– Vi må være oppmerksomme på det høye innholdet av kjemikalier i mange solkremer, mener Karin Holmgren. Hun jobber for Dagsmeja, leverandør av økologiske hudpleieprodukter og matvarer.
– En solkrem kan ha fysisk og/eller kjemiske UV-filter. Fysiske filter, for eksempel titandioxid, består av små partikler som refl ekterer bort UV-strålingen. I kjemiske fi lter absorberer molekylene isteden UV-strålingen, og omdanner disse til ufarlige stråler, det vil si at det skjer en kjemisk reaksjon, forklarer Karin.
Blant kjemiske filter finnes det organiske og syntetiske. Naturlige solkremer inneholder ingen syntetiske ingredienser, som syntetiske UV-filter, parabener, PEG, SLS, syntetiske farge-, duft- eller konserveringsmiddel.
– Mange syntetiske, kjemiske filter er både allergifremkallende, bioakkumulerende og giftige for organismer som lever i vann, forteller Karin.

Sunt kosthold

Det er også mulig å bygge opp en sterkere hud innenfra gjennom et sunt kosthold. Ernæringsfysiolog Sofia Antonsson understreker at man ikke kan spise seg til solbeskyttelse, men at det et er godt tillegg.
– Ved å spise antioksidanter og omega-3 kan vi beskytte og styrke huden så den blir mer motstandsdyktig mot påvirkningen fra UV-stråler og aldring. Fargesterk frukt, bær og grønnsaker er rike på antioksidanter, det samme er grønn te og mørk sjokolade. Fet fisk, nøtter, frø og oljer, som raps, oliven og avokado, er rike på gode fettsyrer, forklarer, Sofia.

Tekst Jenny Thorell

Tips!

En nybegynnerfeil når man smører seg med olje er at man bruker for mye olje. Fukt huden før du smører deg med olje, så bruker du mindre olje og den trenger lettere inn i huden.

 

Varen er lagt i handlekurven