Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Flyvertinne Lee Ljungberg: ”Håndsprit og støttestrømper er et must”

Flyvertinne Lee Ljungberg: ”Håndsprit og støttestrømper er et must”
Foto: Lars Jansson

Det sies at en time i luften er like anstrengende som to timer på et kontor. Trykket, luften og bråket sliter på kroppen. Etter et vanlig titimersskift er flyvertinne Lee Ljungberg (29) ganske kjørt. Men som flypro har hun en hel del smarte knep som du kan bruke på neste reise!

Før flyturen er det bra å være ekstra nøye med maten. Raske karbohydrater kan få hvem som helst til å føle seg oppblåst, men det er ingenting mot hvordan magen reagerer i 10000 meters høyde, har Lee Ljungberg erfart.
– På flyet blir du veldig oppblåst av karbohydrater. Noen ganger har jeg gjort den feilen å spise en pastarett før takeo – da kjennes det ut som om jeg er i femte måned når jeg lander!
Sats istedet på proteinrik mat, da får du det mye bedre underveis, er hennes tips. Samme dag som du skal fly er det også lurt å spise en skikkelig frokost.
– Det er en god idé å sørge for at du ikke går sulten om bord – flymaten pleier ikke å være særlig mettende. Ta gjerne med deg din egen sunne snacks uten sukker som du kan spise som mellommåltid når du blir sulten. Mandler og tørket frukt er bra.

En liter i timen og støttestrømper

Ombord i flyet er det også viktig å drikke mye for å kompensere for væsketapet og den tørre luften.
– Jeg prøver å drikke en halv liter vann i timen, men egentlig bør man drikke en liter i timen ettersom luften er så tørr. Men ikke drikk for mye på en gang, kroppen klarer ikke å ta opp mer enn en 2,5 deciliter per kvarter.
Støttestrømper er et must for en flyvertinne. Hun er ikke så bekymret for selv å bli rammet av blodpropp, men mener at eldre bør ta risikoen på alvor.
– Støttestrømper som går til knærne gir god støtte, strømpene bidrar til å holde igang blodsirkulasjonen. Tramp også med beina så du ikke blir for stillesittende. Bevegelse reduserer risiko for blodpropp.
I løpet av årene har hun opparbeidet god motstandskraft mot virus og bakterier i kabinen, men hvis du ikke er like flyvant som Lee, er det fort gjort å pådra seg en real forkjølelse.
– Selv om luften blir renset, sirkulerer den jo i kabinen. Det er ikke rart om du blir syk etter reisen, alle sitter tett og puster på naboen. Bruk håndsprit og våtservietter mot bakteriene.
Det er heller ikke uvanlig at passasjerer føler seg dårlige når det humper som verst i luftlommene.
– Et armbånd mot reisesyke som du fester rundt håndleddet kan dempe kvalme. Reisesyketabletter hjelper også, men det er viktig å ta tabletten i god tid før reisen slik at den virker ordentlig.

Redusere jetlagen

For å redusere jetlagen, og for at du skal føle deg mer opplagt når du har landet, bør du sove litt. Noen sovner straks de har satt seg i stolen, andre sliter mer med å falle til ro. For å bedre søvnen bør du unngå kaffe, te og alkohol, anbefaler Lee. Ta gjerne også med en egen pute og et pledd.
– Ikke regn med at det er nok puter og pledd til alle om bord. Det kan også være deilig å ha på løstsittende klær, plugge i øreproppene og ta på en sovemaske for å skjerme seg mot lys.

Tekst Linnea Bolter

Før flyturen

  • Drikk mye og sov godt før en lengre flyreise.
  • Fyll på med vitaminer, så holder du deg friskere.
  • Spis ordentlig før du går ombord – flymaten metter sjelden særlig godt.
  • Pakk med deg behagelige klær som du kan bytte til på flyet.
  • Kjøp sunn snacks som mandler og tørket frukt.

 

Under flyturen

  • Unngå for mye kaffe og alkohol, så sover du bedre ombord.
  • På med øyemaske og ørepropper slik at du kan sove.
  • Drikk gjerne en liter vann i timen.
  • Bruk støttestrømper og beveg på føttene.
  • Vær sjenerøs med håndspriten, så holder du basillene unna.

 

Efter flyturen

  • Man blir sulten av å reise – spis, så unngår du blodsukkerfall.
  • Drikk ekstra mye vann når du har landet – kroppen har mistet væske iløpet av flyturen.
  • Ta en spasertur i frisk luft.
  • Ta gjerne en kort treningsøkt også – det er deilig å røre på seg når man har sittet lenge stille.

 

Varen er lagt i handlekurven