Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Plages du av irritabel tarm?


FOTO: SHUTTERSTOCK

Opp mot 20 prosent av befolkningen plages av irritabel tarm (IBS). Tilstanden er ufarlig, men kan være svært plagsom.
Her er noen gode råd.

Gassdannelse, magesmerter, fordøyelsesproblemer som diaré og forstoppelse, eller en veksling mellom disse. Dette er typiske symptomer på IBS, en diagnose som gis etter at mer alvorlige sykdommer er utelukket (for eksempel cøliaki, ulcerøs kolitt og chrons sykdom). Det finnes ingen medisiner mot IBS, men det kan hjelpe å legge om kostholdet.

– Mange henvender seg til oss for å få råd. Svaret er å tilpasse kosten slik at du unngår det som fremkaller symptomene. Typiske triggere er visse former for kortkjedede karbohydrater/fiber som vi fordøyer dårlig i tynntarmen. Disse finnes blant annet i hvete, løk, erter, avokado, eple og pære. Mange med IBS reagerer også på kaffe, tyggegummi og pastiller, sier Thea Falck, ernæringsrådgiver og butikksjef hos Life Kolbotn Torg i Akershus.

Det kan være flere årsaker til irritabel tarm. Ubalanse i tykktarmen, med for mye av de dårlige bakteriene og for lite av de gode, kan være én forklaring. Andre årsaker kan være for lav konsentrasjon av fordøyelsesenzymer i tynntarmen, eller ettervirkning etter bakterie-/tarminfeksjon eller en antibiotikakur.

– Løsningen kan være at du i en periode kutter ned på mat som inneholder det du reagerer på.

Mange opplever bedring når de følger en diett som kalles lav-FODMAP.
FODMAP* er en samlebetegnelse for en del tungt fordøyelige kortkjedede karbohydrater. Dette er karbohydrater som absorberes dårlig i tynntarmen hos de med irritabel tarm, og som fortsetter mer eller mindre ufordøyd videre til tykktarmen.

– Her dannes det gass, som kan gi oppblåst mage, magesmerter og andre fordøyelsesplager, sier Falck.

Det er store individuelle forskjeller i hvor mye av hvilke matvarer de med IBS tåler. Derfor er det viktig å prøve seg frem, gjerne i samråd med ernæringsrådgiver eller –fysiolog. Du kan lese mer på Theas blogg naturligsunn.com

Hos Life finner du matvarer med lavt FODMAP-innhold og kostilskudd som kan redusere plagsomme symptomer.

 

-------------------------------------------------------------

*FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler.

 

TEKST: GØRIL EMIELIE HELLEN 

Varen er lagt i handlekurven