Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt tom 22. januar
  • Rask leverering

Overgangsalder


Studier viser at plager ved overgangsalderen kan lindres gjennom et sunt kosthold. Tindvedbær har for eksempel vist seg å hjelpe mot tørre slimhinner og soya mot hetetokter. Og det er bare å fråtse i jordbær!

Fra en kvinne kommer i overgangsalderen tar det omtrent ett år før mensen opphører helt. De fleste kvinner kommer i overgangsalderen i 50-årsalderen. Kroppen forandres og det er noen ting det er fint å være oppmerksom på. I forbindelse med at klimakteriet begynner, reduseres østrogenproduksjonen. I takt med at østrogennivået blir lavere øker også plager som tørre slimhinner og hetetokter. 

Forskning viser at det er mulig å redusere symptomene gjennom det du spiser. Et kosthold med en stor andel naturlig fytoøstrogen kan forebygge en hel del plager. Fytoøstrogen minner om kroppens eget østrogen, og finnes naturlig blant annet i svisker, jordbær og soyabønner. 

En mindre amerikansk studie har også påvist at blåbær kan ha en viss effekt på et moderat forhøyet blodtrykk. 48 kvinner som hadde passert overgangsalderen deltok i studien, halvparten spiste blåbærpulver og halvparten fikk placebopulver. Etter åtte uker viste det seg at kvinnene som hadde fått blåbærpulver hadde fått litt lavere blodtrykk. Forskerne oppdaget også at stivheten i blodårene var redusert hos disse kvinnene. Det er viktig med legekontroll ved forhøyet blodtrykk.

Når østrogennivået blir lavere, øker risikoen for tørre og skjøre slimhinner. 75 prosent av alle kvinner mellom 60 og 65 år har problemer med tørre slimhinner. Det kan medføre plager som kløe, svie, irritasjon og smerte ved samleie. Til forskjell fra andre klimakterieplager, som hetetokter og humørsvingninger, så går ikke underlivsplagene over. De må behandles. Den vanligste metoden er lokal østrogenbehandling.

Man kan også innta mye flerumettet fett, som omega-3 og omega-7. Fettsyrene innes naturlig i slimhinnene og
produksjonen avtar med alderen. Forskning har også vist at tindvedbærolje er bra for å styrke cellene i slimhinnene. Tindvedbær inneholder vitamin A, som bidrar til å opprettholde normale slimhinner.Tindvedbær er også rik på omega-7.

– Flere studier har vist at tindvedbærolje er bra for å motvirke tørre slimhinner. Flerumettede fettsyrer er viktig for cellemembranet og gjør slimhinnene spenstigere og mykere, sier ernæringsforsker Magnus Nylander.

Enkelte kvinner klarer seg gjennom overgangsalderen uten merkbare plager, men de fleste opplever større eller mindre besvær.

– Selv om du ikke er nevneverdig plaget, er det viktig å opprettholde et sterkt skjelett og ikke glemme at det er viktig med kalsium. Fortsett å fylle på med kalsium for å opprettholde et sterkt skjelett under klimakteriet, sier Magnus Nylander. Ettersom østrogen er viktig for kroppens evne til å lagre kalsium, øker risikoen for beinskjørhet etter klimakteriet

Derfor trenger kvinner å få i seg kalsium, magnesium og vitamin D for å opprettholde normal beinbygning. Det er til og med viktig å fylle opp kalsiumlageret før du kommer i overgangsalderen. Melkeprodukter er en vanlige kilde til kalsium, men kalsium finnes også i friske grønnsaker, nyper, nøtter og frø. Særlig mye er det i sesamfrø, gjerne bløtlagte, og i solsikkefrø.

Nylander understreker også viktigheten av å fortsette å trene både under og etter overgangsalderen. Han opplever at mange kvinner trener for lite styrke når de blir eldre. 

– Mange kvinner er altfor for svake i overkroppen. Aktivitet er bra for både blodtrykket, blodsukkeret og skjelettet, sier Nylander.

Varen er lagt i handlekurven