Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Hallo der...


...Life-eksperten Thea Falck, ernæringsrådgiver og butikksjef hos Life Kolbotn utenfor Oslo. Drifter også bloggen naturligsunn.com.

Ferien er over – hvilke nye helserutiner har du denne høsten? 

Jeg skal være flinkere til å ha med lunsj på jobben, gjerne salat, som er sunn og enkel mat du kan tilberede hjemme. Ingrediensene er enkle å variere og det er en fin måte å få brukt opp middagen fra i går eller andre rester. Jeg skal også sette av 30 minutter hver kveld til å stresse ned før jeg legger meg. Drikke en kopp te, lese litt, ta et fotbad, stelle pent med meg selv den siste halvtimen før jeg skal sove. Lavere stressnivå i kroppen gir bedre søvn. Det gjelder å bestemme seg for å skru av tv-en og legge bort mobil og pc, noe som ikke alltid er så lett.

Hva gjør du for å holde deg sunn og frisk i hverdagen?

Jeg har som mål å få 7 timer med søvn hver natt og minst 30 minutter med frisk luft. Fra september til april tar jeg tilskudd av D-vitamin og ellers prøver jeg å spise mat med minst fem ulike farger hver dag. Da vet jeg at jeg får i meg variert næring og ulike typer antioksidanter. Selv om det først og fremst er frukt og grønt som har ulike farger, teller også andre matvarer, som fisk, bønner, linser og nøtter.

Hva mener du er et passende mellommåltid? 

Grønnsaker er ypperlig som mellommåltid. Gulrotstaver, for eksempel, eller cherrytomater og sukkererter. Trenger jeg litt ekstra energi, spiser jeg nøtter og tørket frukt. Også hardkokte egg er bra. Egg er enkelt å ta med seg og holder seg godt i romtemperatur. Planlegging er ofte nøkkelen til å ha sunne mellommåltider, at du har sunn mat lett tilgjengelig. Da er det også enklere å ta de sunne valgene og du faller ikke like lett for fristelser. 

Har du noen smarte tips for å gjøre hverdagen sunnere?

Spis regnbuen! Ha alltid matvarer med flere farger i et måltid. I tillegg må du alltid ha en proteinkilde, det bedrer fordøyelsen. Også olje/fett er viktig, det holder blodsukkeret stabilt og metter lengre ettersom fettet bidrar til å senke tømmehastigheten av magen. De fettløselige vitaminene trenger dessuten fett for å bli tatt opp av kroppen. Et annet tips er å spise seg passe mett, aldri stappmett. Og bruk gjerne grønnsaker som mellommåltid. 

Har du noen tips for å komme i gang med treningen? 

Det beste er å drive med noe du liker – at det er lystbetont og oppleves som morsomt og avstressende fra hverdagen. Kanskje du har lyst til å lære eller prøve noe nytt? Gjør trening til en hobby eller aktivitet du har lyst til å bruke tid og energi på. 

Hva motiverer deg?

At aktiviteten er lystbetont, er viktig for meg. Det hjelper også å ha en avtale med andre, da er det vanskeligere å droppe ut. Jeg trives best med fysisk aktivitet kombinert med opplevelser ute i naturen, som fot- og skiturer eller en tur i alpinbakken. Den gode følelsen jeg vet jeg får etterpå, gir også motivasjon. 

Hvilke tilskudd er bra for den som trener? 

Magnesiumtilskudd er viktig i forbindelse med trening, og det kan med fordel tas om kvelden. Magnesium bidrar til at musklene slapper av og restituerer bedre. Trening og fysisk aktivitet er en stresspåkjenning for kroppen, og selv om det er en positiv form for stress, er det viktig å fylle på med antioksidanter i form av fargerik og næringsrik mat. 

Også D-vitamin er særlig viktig for deg som trener. En grei tommelfingerregel er at når skyggen din er lenger enn deg selv, er det på tide å ta D-vitamintilskudd. 

Hva gjør du for å ta vare på den mentale helsen din? 

Jeg øver meg på å puste med magen og ikke stresse. På hektiske dager kan jeg ta meg selv i å puste overfladisk. Noen dype pust hjelper både på psyken og energien. Denne høsten har jeg også bestemt meg for å bruke vekkerklokke og la mobilen ligge igjen på stua når jeg legger meg. At vi hele tiden sjekker mobilen, stresser oss ofte ubevisst. Dessuten virker lyset fra mobilen forstyrrende inn på søvnen. Jeg prøver også å gjøre yoga regelmessig, det styrker kroppen samtidig som det er mentalt avstressende. 

Hvilke nye vaner skal du begynne med i høst for å ha det bra? 

Gjøre yoga to ganger i uken og begynne å bruke vekkerklokke framfor mobilen til vekking. 

Varen er lagt i handlekurven