Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Lev rolig

Lev rolig. Foto: Johnér bildbyrå
Lev rolig. Foto: Johnér bildbyrå

Det snakkes mye om slow living for tiden, en reaksjon på vår stressede og oppjagede tilværelse. Ny forskning viser at stillheten påvirker oss helt ned på cellenivå.

Slow living handler om bærekraft i egen helse, og er helt i tråd med nyere forskning. En definisjon er at man fokuserer på det som gir livet mening og tilfredshet, i likhet med andre begrep, som det enkle liv eller det engelske ”downscaling”, som innebærer å roe tempoet både personlig og som forbruker. Det handler om en følelse av at mindre og enklere er mer, der fokuset ligger på livskvalitet framfor det at den som gjør mest og oppfyller andres forventning, vinner.
Slow living er en del av slow-bevegelsen, som berører en rekke områder. Reiselivsnæringen var raskt ute med å markedsføre slow living som rolig barfotferie i økoånd.
Men i et større perspektiv handler det om selvoppholdelse, om et ønske om å ha det godt ved å forenkle livet og komme nærmere kjernen.

Biologisk kobling

Det finnes en konkret biologisk kobling. Det er mulig å bevise at langsomme bevegelser gjør at celler kan hente seg inn, reparere seg selv så de blir mer funksjonelle.
– Det er målbart at langsomme bevegelser gir kortere hjernebølger, noe som i sin tur, og veldig forenklet, betyr at kroppen har lavere alarmberedskap, det vil si lavere stress- og angstnivå, sier Jörgen Tranberg.
Jörgen Tranberg er en anerkjent foreleser verden over. Han er utdannet i USA, og jobber aktivt innen såkalt komplementær medisin.
– Studerer vi fosterets tidlige utvikling, ser vi at det primære nervesystemet er ferdig utviklet allerede dag 21-29 for å hjelpe fosteret med å finne det beste miljøet for vekst og utvikling. Nervesystemets alarmsystem er med andre ord ikke noe vi trenger å øve oss på, forteller Jörgen og ler.
– Derimot trengs det vilje for å nærme seg stillhet. Når vi er stille, når denne positive tilstanden skapes, skjer det en innhenting i kroppen helt ned på cellenivå. Cellene gjenoppretter sin egen kvalitet, og kan korrigere seg selv.

Både kreativ og produktiv

Stillhet betyr imidlertid ikke passivitet. Det handler om å være i nuet og ha fokus, og i stillheten kan du være både kreativ og produktiv. Stillheten i slow living beskrives som en bevegelse som skaper balanse og påvirker bevisstheten og opplevelsen din av virkeligheten. Hjernebølgene er for eksempel fordelaktige når de opptrer som gammabølger (40-80 Hz). I denne tilstanden skapes nærvær og oppmerksomhet, og Jörgen Tranberg forklarer at det er på dette nivået man tror at det intuitive ligger.
– Når vi næmer oss den formen for stillhet, føler vi et nærvær.
Mange tegn i samfunnet tyder på at slow living burde få grobunn. Det rapporteres for eksempel om redusert interesse for sosiale medier. Vi beveger oss fra det ytre til det dypere, fra det ytre til det indre. Meditasjon, avslapning og pusteøvelser er trening som hjelper kroppen å komme hit.

Slow living er gleden i hverdagen

Men slow living innebærer ikke bare å sitte i lotusstilling i en grotte resten av livet. Slow living er gleden i hverdagen, når følelsen av å bare være manifesterer seg. At vi vil tenne et bål og ta badstue, ha store kjøkkenbord for å kunne drive med kunsthåndverk, strikke egen genser og dyrke grønnsakene våre selv, jobbe 80 prosent og ha hjemmekontor en gang i blant – slikt handler trolig om at vi er følelsesmessige skapninger.
En viktig forklaring på behovet for slow living er også lengselen vekk fra det mekaniske og industrielle, til det hjertenære og intuitive. Å spontant kunne nyte en solfylt tirsdags formiddag.
Slow living-entusiaster mener at livsstilen kan tilfredsstille det moderne menneskets lengsel etter å leve et liv i balanse. Tekst: Petra Dokken

Utvalgte produkter

Varen er lagt i handlekurven