Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt for bestilling over kr 199,-
  • Rask leverering

Tips for hovne ben og føtter


Har du problemer med opphovnede føtter og ben? Da er du ikke alene. Den gode nyheten er at problemet ofte er enkelt å forebygge. Her er de åtte beste tipsene for å dempe hevelser.

Det finnes mange grunner til at ben og føtter hovner opp. De mest vanlige årsakene er ganske enkelt at man har stått for lenge, sittet for lenge i bil eller på en lang flyreise, og ikke fått beveget nok på føttene. Hevelsen kan også komme av at det er varmt ute.

Overvekt kan også føre til slike problemer, og kvinner kan få hovne ben og føtter på grunn av hormonforandringer når de er gravide eller har menstruasjon. Hevelsen kan også være forårsaket av sykdom.

Ødem

En vanlig sykdom som gir hovne ben er ødem – væskeansamling i vevet. Det finnes forskjellige typer ødem. Noen av dem er lymfeødem, venøse ødem eller lipødem, som alle er kroniske, men mulige å behandle.

Hvorfor hovner man opp?

Hevelser i fot og ankler kommer av at venesystemet i benene ikke fungerer som det skal. Når man sitter lenge stille, eller går og står en hel dag, samler blodet i føttene seg. Arteriene i benene pumper nytt blod til foten, og det er venenes jobb å presse opp igjen det gamle blodet som skal tilbake til hjertet igjen. Venene har imidlertid ingen pumpende muskulatur, men i stedet stoppende klaffer, med oppgave om å hindre blodet fra å renne tilbake til føttene igjen.

Når føtter og ben blir hovne og harde, er det fordi klaffene som skal forhindre blodet fra å renne tilbake ikke fungerer som de skal. Problemer med klaffene kan komme av blodpropp eller slitasje. Venene i benene blir nemlig mykere og tøyer seg mer med årene. Hevelsen kommer altså av at det er mye blod i blodkaret, men også fordi væske presses fra blodbanen og ut i det omkringliggende vevet, noe som gjør at benene føles harde og stive.

Uforklarlige hevelser i ben og føtter kan være symptom på en sykdom, så konsulter fastlegen din.

 

8 tips mot hevelser

Høyt leie

Støtt benene opp med en pute når du sitter eller ligger, slik at føttene kommer høyere enn kroppen. I en høy posisjon blir det lettere for venene å tømme blodet opp til hjertet.

Unngå kryssede knær

Hvis du sitter, så unngå å sitte med benene i kryss. Blodet blir lettere pumpet rundt når du sitter vanlig. Det beste er selvsagt å unngå helt å sitte stille i lengre perioder.

Beveg deg

Sitt aldri stille mer enn en time uten å reise deg opp og røre på deg. En enkel gåtur kan hjelpe. Når du beveger benene kommer blodsirkulasjonen i gang og blodet pumpes fra føttene og tilbake til hjertet. Regelmessig mosjon styrker musklene og holder sirkulasjonen i gang.

Benytt støttestrømper

Kjøp støttestrømper, såkalte kompresjonsstrømper. De klemmer rundt benet og forhindrer dermed blodet i å klumpe seg. Ta dem forsiktig på om morgenen når føttene er på det tynneste. Ha alltid støttestrømper på ved lange flyreiser og ved mye stillesitting.

Tren tåhevninger

Tåhevninger gjør at leggmusklene klemmer til venene fra utsiden slik at blodet pumpes oppover. Stå på gulvet og gå opp på tå flere ganger, pump opp og ned. Et tips er å stå med forfoten på en dørterskel eller et trappetrinn – da blir det ekstra dype tåhevninger.

Rør på føttene

Er du stillesittende over lengre tid, som på kontoret eller under en reise, kan du trampe, vifte eller rulle med føttene for å stimulere både føtter og leggmuskler. Dette setter i gang blodsirkulasjonen, noe som reduserer risikoen for hevelser.

Gå ned i vekt

Har du problemer med overvekt bør du for helsens skyld prøve å gå ned i vekt. Fedme og overvekt reduserer nemlig blodgjennomstrømmingen og innebærer også en øket risiko for blant annet hjerte- og karsykdommer.

Drikk mindre alkohol

Alkohol gjør at blodkarene utvides, noe som igjen kan føre til hevelser. Drikk med måte!

 

Tekst: Sofia Zetterman

Varen er lagt i handlekurven