Gå til innhold
Din handlekurv er tom

Din handlekurv er tom

  • Fri frakt tom 22. januar
  • Rask leverering

Den mannlige kroppen


En mann går gjennom forskjellige fysiologiske stadier i livet, alle med ulike utfordringer. Her er vår kroppsguide for mannen.

Magnus Nylander er doktor i medisin og næringsforsker. Han har blant annet hjulpet toppidrettsutøvere som Vasalopp-vinner Daniel Tynell med å nå sitt fulle potensial, samt arbeidet med vitaminforskning ved Texas University. Han mener det er svært viktig for menn å få i seg nok næringsstoffer gjennom det daglige kostholdet.

Gjennom hele livet er det viktig å spise variert, trene ordentlig og hvile tilstrekkelig for å skape en riktig balanse i kroppen – og for å ha det best mulig. Men det finnes også ting som blir ekstra viktig, avhengig av hvor gammel man er.

Den unge mannen

 Å gå i gjennom puberteten og ta skrittet fra å være gutt til mann, innebærer ofte drastiske forandringer i kroppen. I og med at man fortsatt er i vekst og utvikling, er det ekstra viktig å sove skikkelig for at kroppen skal kunne hente seg inn igjen. Matinntaket er også viktig å holde orden på for unge menn, mener Magnus Nylander.

– Magnesium og kalsium bidrar til å opprettholde en normal bensubstans. Hvis man spiser variert klarer man seg fint. Noen mener at man ikke skal drikke melk, men det synes jeg er viktig, for melk inneholder viktig kalsium og fullverdig protein, sier Magnus Nylander.

Jern er viktig å tenke på for unge jenter, og iblant også for unge gutter. Jern bidrar blant annet til en normal forbrenning av energi, god oksygentransport i blodet og normal funksjon av immunsystemet. Jern bidrar også til å redusere trøtthet og utmattelse. Hvis du mistenker at du har jernmangel, er det mulig å måle dette ved å ta en enkel blodprøve hos fastlegen din.

Den aktive mannen

For den som kanskje har familie, en krevende jobb og samtidig ambisjoner om å holde seg i god form og trene mye, kan tilværelsen bli stressende. Da er det viktig å lære seg – og gi seg tid til – å slappe av, mener Magnus Nylander.

– Noen ganger må man våge å hvile fra trening også, sier han.

Kompletter gjerne det du spiser med et multivitamin. B6 og magnesium bidrar til å redusere trøtthet, samtidig som det gir en normal energiforbrenning.

Kosttilskudd erstatter allikevel ikke et variert kosthold. Det er viktig med balansert kost og en sunn livsstil.

Den eldre mannen

Livet går videre og man blir eldre. Selv om man har gjort seg fortjent til å nyte et noe roligere liv, er det fortsatt behov for å holde seg aktiv. Trening har aldri vært mer viktig enn når man blir eldre, mener Magnus Nylander.

– Styrketrening er viktig, men blir ofte forsømt blant eldre menn. En 75-åring responderer nesten like bra på styrketrening som en 30-åring, sier han. Når det gjelder kondisjonstrening, kan man kombinere forskjellige former, som gåturer, kano og sykkel.

Når du blir eldre er det ekstra viktig å spise variert og næringsrik mat.

– Vi ser at pensjonister trenger omentrent samme tilskudd som gjennomtrente eliteidrettsutøvere, som de jeg jobber med, sier Magnus Nylander.

Noe som er ekstremt viktig for eldre menn, er å sjekke vitamin B12-statusen i kroppen. I følge Magnus Nylander bør man kontrollere den en gang i året.

For de aller fleste menn innebærer aldringen en forstørret prostata. Selv om forandringen i de fleste tilfeller ikke innebærer sykdom, kan det være irriterende å måtte stå opp om nettene for å tisse.

 

Tekst: Gustav Karlsson

Varen er lagt i handlekurven